20 september 2009

Göteborgs Botaniska Trädgård


Idag har jag varit i Botaniska trädgården i Göteborg.

Hade lite ärenden till Sahlgrenska och då passade jag på att besöka Botaniskan som ligger precis bredvid.

Vilken trädgård det är....så fantastisk!







Perennrabatter som var överdådiga med vackra växter......






Träd och tematrädgårdar med träd och växter man aldrig sett eller ens hört talas om..

Mycket öppna ytor med gräs och denna vackra paviljon....



En Dahlia gata......

....och här är lite smakprov från den...










Just nu pågår det också en fruktutställning och man kunde få hjälp med artbestämning på sina äpplen, päron eller plommon. Det fanns över 300 olika sorter!!!!



Äpplen i alla dess former och färger.....



....likaså päron.....



Denna randiga är lite kul och ovanlig för mej iallafall.....


Det fanns frukter från prydnadsaplar, kvitten mm.......



...här är den minsta.....

Man önskar man kunnat ta sej ett smakprov på de äpplen man tyckte såg goda ut........



Liten köksträdgårds fanns också med enorma grönsaker.....










Regnet kom på slutet av besöket....vilken tur....

4 kommentarer:

  1. Här var vi idag med jobbet! Åh vad jag önskade att jag haft kameran med mig... främst besökte vi äppelutställningen, men tog även en kort promenad förbi dahliorna, lusthuset och perennrabatterna...

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket vackert du bjuder på från Botaniska. Underbart med den blomprakten och äpplen i långa banor - härligt!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder från en vacker park!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig utflykt och så många fina bilder.
    Jag vill ha en stor perennrabatt...nu...hemma alltså.

    SvaraRadera

Här kan du skriva en liten trevlig kommentar!!

Ställer du en fråga så titta gärna in igen då jag svarar här.

Jag kommer gärna på besök i din blogg, så det är skoj om jag kan se vem Du är, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna!

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)