22 september 2010

Årets äppleskörd....

..i min trädgård har inte varit så bra.

Det har varit massor med äpplen och stora och fina har dom sett ut då  man tittat på håll.
Det bådade gott i början....

Många har fallit ner och varit ruttna, precis som det bruka vara i precis innan de är mogna.



Jag kommer med min korg och ska plocka ner lite goda frukter till en äppelkaka, där ser jag några läckra fina äpplen som hänger på grenen, precis då jag får tag i äpplet och ska lossna det från sitt fäste, känner jag hur det mosar sej mellan mina fingrar....det är ruttet på baksidan.... :( 
Det blir ingen äpplekaka.......





Verkligen hemskt och hopplöst....inte ett enda äpple som är fint överhuvudtaget, de ruttnar på trädet, precis ALLA!!

Läste en artikel att det är rönnbärsmalen som förstört skörden iår.....

10 kommentarer:

  1. Vad trist! Ett år hade satte jag upp nån "grej" i trädet, som jag köpte i plantskolan, som skulle ta bort ohyran, och det hjälpte en del faktiskt. I år är det tyärr nästan inga äpplen alls, så det blir ingen äppelkaka ändå, inte på egna äpplen i alla fall! Det är ju så gott med äppelkaka.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt, bättre lycka nästa år! Mina äpplen är heller inte fina, brukar alltid vara angripna av nåt elände men är inte ruttna.

    SvaraRadera
  3. beautiful photos!!!
    Kisses.

    SvaraRadera
  4. Usch, så tråkigt! Ser du något fel på äppleträdet - har bladen rullat ihop sig och är fulla med ohyra, eller något annat fel?
    Gå in på Odla.nu, om du inte har gjort det förut och fråga, det brukar jag göra om jag har något trädgårdsproblem, och brukar få svar nästan direkt!
    Lycka till, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Usch så trist. Jag har också hört att rönnbärsmalen har ställt till problem i år. Själv har jag inte fått ett äpple eftersom sorkarna tuggade i sig rötterna förra hösten och hela trädet höll på att välta över ända. Det tycks ha överlevt men ser ut som det har varit med om ett krig!
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  6. Nä, vad tråkigt..... Ja, då blir man lite ledsen förstår jag. Mina träd klarat sig bra för vi har mer äpplen än någonsin.

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Usch så trist...
    Hemma har jag inte speciellt mycket frukt i år men på jobbet är det hyfsat med äpplen på det ena trädet.

    SvaraRadera
  8. Så tråkigt att bli besviken när man med korgen i högsta hugg beger sig ut för att plocka. Vi får nog en del äppel om inte de fallit ner i stormvindarna som här dragit fram. Ska i morgon ut till Ängesö och kolla in det hela. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  9. Men, vad tråkigt, nu när det verkar vara ett gott äpple-år!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  10. Det har varit mycket spunna nät och odjur i trädet iår, en del hoprullade blad, men då har vi har plockat bort det vi har sett och kunnat ta, men tyvärr så hjälper det väl inte. Tills nästa år ska jag köpa fällor och hänga i trädet så får vi se om det hjälper. De där odjuren är nog svåra att råda bot på tyvärr.....

    SvaraRadera

Här kan du skriva en liten trevlig kommentar!!

Ställer du en fråga så titta gärna in igen då jag svarar här.

Jag kommer gärna på besök i din blogg, så det är skoj om jag kan se vem Du är, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna!

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)