19 oktober 2009

Vinterförvaringen.......

.......av mina blommor har jag svårt med faktiskt.
Jag äger inget växthus, uterum eller någon källare, jag har inte heller något frostfritt förråd att sätta in dem i.....suck alltså...

Jag försöker lösa det ändå med att sätta dem i ett rum i huset som jag har skruvat ner värmen i så det blir rätt kallt, ca 15 grader. Kanske det är för varmt ändå för vissa av växterna...men vad gör man??

Jag har under flera år odlat grön vindruva i en kruka, den tar jag inte in alls, den får stå så nära intill husväggen som möjligt och med lä från sidan också, den står mot en södervägg.
Det har fungerat toppen under dessa ca 5 år som jag haft den. Varje vår kommer nya friska skott.
Varje höst klipper jag ner den rätt hårt också och stammen har vuxit sej tjock och knotig under åren. Skoj att se att det fungerar att ha den i kruka....Tyvärr blev det inga druvor i år, men förra året kunde vi skörda lite.
Så i år införskaffade jag mej även en röd druvplanta, den har vuxit sej stor och fin under sommaren och nu står den också vid söderväggen och inväntar nästa vår.......

Jag berättade för ett tag sedan att jag var på jakt efter en fikonplanta och hittade den till slut...
Sorten är Bornholm.
Jag har den inne för vinterförvaring i år, vågade inte chansa med att låta den vara ute....men nästa år då den vuxit sej större får den stanna där.

5 kommentarer:

  1. Vinterförvaring är alltid knepigt. Jag har ju en del i växthuset. Ordentligt inpackat i fiberduk och löv. Men pelargoner och dahlior och sådant har jag gett att försöka förvara. Men nån gång kanske man får en vinterträdgård :-) Får väl skriva till tomten...../Anette

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat på att skaffa en vindruvsplanta. Det verkar finnas sorter som klarar sig här uppe hos mig också. Det skulle vara kul att prova.
    Annars har jag bara pellisar som får stå i förrådet med plus 6-7 grader. De klarar sig jättebra.
    Ha en fortsatt bra kväll
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad åt min lilla källare, dock utan fönster. Har också en kallveranda, men den är pytteliten. I garaget som är kallt förvarar jag rosor i kruka.

    SvaraRadera
  4. Jag har heller inte något riktigt bra ställe. Bara en källare ochdär kan pelargonerna vara. Har väl anpassat mig efter hur jag har det, skulle gärna vilja ha ett olivträd men vet inte hur jag skulle vinterförvara det....

    SvaraRadera
  5. Spännande...Kul att du klarar att ha druvan ute. Lycka till med den röda sorten!

    SvaraRadera

Här kan du skriva en liten trevlig kommentar!!

Ställer du en fråga så titta gärna in igen då jag svarar här.

Jag kommer gärna på besök i din blogg, så det är skoj om jag kan se vem Du är, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna!

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)