29 augusti 2009

Nypon....

...har jag ett minne av som barn och det försvinner nog aldrig......


Hur vi plockade nyponen och stoppade innanför tröjorna på varandra och hur det kliade. Usch....

Min mamma brukade plocka nyponen och rensade för att sedan koka nyponsoppa till oss barn, full av c-vitaminer....den gillade jag aldrig för den kliade i halsen...haha....


Men vackra är de....



....i olika färger....


....och olika former...

Denna droppformade tycker jag är speciellt vacker.....







6 kommentarer:

  1. Nypon skall jag plocka imorgon och göra lite fint med.
    Fina nypon du visar så fina har inte jag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Om man inte vill göra nyponsoppa kan man ta några kvistar när bladen ramlat av och göra en fin krans....

    SvaraRadera
  3. Jag har också börjat fota nypon, gillar dem mycket.

    SvaraRadera
  4. Fy vad det måste ha kliat//Britt

    SvaraRadera
  5. jag gillade aldrig nyponsoppa, föredrog blåbärssoppa. Och hemma hos oss gjordes de på pulver! ;)

    SvaraRadera
  6. Hej, vad kul att se dina nyponbilder. Jag har aldrig sett en droppformad nyponknopp tidigare.

    De svarta är också supersnygga.

    Marit

    SvaraRadera

Här kan du skriva en liten trevlig kommentar!!

Ställer du en fråga så titta gärna in igen då jag svarar här.

Jag kommer gärna på besök i din blogg, så det är skoj om jag kan se vem Du är, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna!

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)