17 juli 2009

Grönsaksland..

...finns det på odlingslotterna en bit ifrån där jag bor....

Jag brukar promenera dit emellanåt för att se på vad folk odlar och ibland kommer jag i lite samspråk med de som har lotten, det är alltid så trevligt att prata en stund med dem.


Lök för hela året...



Goda socker ärtor eller bönor....






Squash...



Rödbetor..



Krusbär...









Mangold i olika färger....




De är så fantastiskt duktiga på att odla.....

Nu börjar det att bli skördedax också för en hel del och det finns ju inget ljuvligare än att ha egenodlade grönsaker som man vet är fria från besprutningsmedel.

I min trädgård odlar jag just nu dessvärre inte så mycket grönsaker som jag skulle vilja....det är lite sparris, rabarber och kryddor.
Men jag har tomatplantor i hinkar och krukor som nu börjar få tomater...det är härligt!!

För en del år sedan var vi flitig med odlandet och hade både sallad, rädisor, lök, squash och en hel del annat.
Bärbuskar som vinbär, krusbär, hallon. Givetvis hade vi även smultron och jordgubbar så barnen kunde gå och äta efter hand som de mognade. Det är en lycka att kunna låta dem plocka direkt från plantorna......

1 kommentar:

  1. Det är mycket jobb om man ska odla ätbara saker,men det är fint att ha något som man kan skörda och gärna äta direkt. Det tycker jag även som vuxen. I min trädgård finns det smultron(sköter sig själva) och ruccola...och äpplen...

    SvaraRadera

Här kan du skriva en liten trevlig kommentar!!

Ställer du en fråga så titta gärna in igen då jag svarar här.

Jag kommer gärna på besök i din blogg, så det är skoj om jag kan se vem Du är, men givetvis är anonyma kommentarer också välkomna!

Tycker du att vissa kommentarer syns direkt, medan andra tar ett tag innan de kommer upp, beror detta på att jag har kommentarsgranskning för nya kommentarer på inlägg som är gamla/äldre än 2 dagar. Det beror på att jag missade läsa om någon skrivit i ett äldre inlägg. På detta viset så missar jag inget :)